Mida lapsed internetis teevad? Kuidas neile toeks olla? Siit leiate neile ja paljudele teistele laste internetikasutust puudutavatele küsimustele vastused!

Mida 5-10-aastased lapsed internetis teevad?

Lapsi köidab nutiseadmete juures piiramatu valik mänge ja sisu, mida vaadata või luua, võimalus oma tegevuse üle ise otsustada.

Digiohutuse mängud lasteaiale ja koolile

Kolme lapse ema ja meediatudengina soovisin toetada lasteaia- ja klassiõpetajaid meediaõpetuse andmisel. Mängupõhise õppe entusiastina otsustasin Tartu Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni eriala magistritööna luua teaduspõhisele internetiriskide 4K klassifikatsioonile vastava komplekti digi- ja meediapädevusi arendavaid mänge. Katsetasin mänge kaheksas maakonnas rohkem kui 3000 lasteaia- ja esimese kooliastme lapsega ja jätkan oma tegevusega hoogsalt ka alanud õppeaastal.

Intervjuu R2 saates “Nädalavahetuse hommik”

Vestlesime R2 saate “Nädalavahetuse hommik” saatejuhi Sandra Saarega sellest, mida lapsed internetis teevad.

Soovite uusi artikleid ja uudiseid otse e-postile? Liituge infokirjaga!

Veebinar “Noored sotsiaalmeedias”

Veebiseminaril rääkisime Mara Murumaa-Mengeliga, mida me üldse teame praeguste noorte meediatarbimise kohta, mida tähendavad mõisted “meediakirjaoskus” ja “digipädevus” ning miks ja kuidas neid mänguliselt arendama peaks.

Mängude kaudu internetis suhtlemisest rääkimine

Teiste internetiturvalisust käsitlevate mängude seas on võimalik panna lapsi mõtlema, milline võib olla internetis öeldud sõnade mõju. Näiteks saab internetivestluste analüüsimise kaudu õpetada ära tundma manipulatsiooni, liigse intensiivsuse, sabotaaži, alavääristamise, süütunde tekitamise ning teistest sõpradest eemal hoidmise märke.

Mängude kaudu internetikasutusest rääkimine

Digiturvalisuse mängud on end tõestanud tõhusa vahendina lastega internetikasutuse teemal vestlemiseks nii, et see ei mõju intervjueerimise ega noomimisena. Leian, et mängud võivad olla väärtuslikuks tööriistaks nii õpetajatele, lapsevanematele, aga potentsiaalselt ka uurijatele.

Meediaõpetus peab olema kontaktis lapse reaalsusega

Tulemusliku meediaõpetuse keskmes peavad olema lapsed ja nende kogemused, järgmine samm on õpetuse laiendamine keerulisematele teemadele, näiteks allikakriitikale.

Koolid ei saa ainsana vastutada laste meediateadmiste eest

Ehkki uuendatud õppekava järgi peavad koolid tulevikus rakendama ka meediapädevusõpetust, ei tohi laste meediateadmiste arendamine jääda vaid koolide kohustuseks. Oluline osa on täita lapsevanematel. 
Teksti autor: Gretel Juhansoo

Internetisõltuvus

Miks lapsed sotsiaalmeediaplatvormidest ja online-mängudest sõltuvusse jäävad?

Lapsevanemad ei pea nutiseadmeid kartma

Meediauurijad Maria Murumaa-Mengel ja Inger Klesment on veendunud, et lastelt pole vaja nutiseadet mitte ära võtta, vaid lapsed tuleb õpetada seda tervislikult tarvitama. Millel veendumus põhineb ja kuidas seda päriselus rakendada? 

Kuidas lasteaias meediapädevusi õpetada?

Ideede nimekirjaga tutvudes võite avastada, et olete endalegi teadmata juba ammu laste meediapädevuse arendamisega tegelenud.

TELIA “Suurim julgus” podcast

Rääkisime Catlyn Kirnaga sellest, mida lapsed internetis teevad ja kuidas online-mäng Spoofy ja minu mängud aitavad digipädevusi arendada.

Soovitused I Kuidas saab iga laps ise enda meedia- ja digipädevust arendada?

Meedia- ja digipädevuse arendamiseks on olemas erinevaid programme ja tööriistu, kuid mida iga laps ise ära teha saab? Kust infot otsida? Keda kuulata? Mida vaadata?

Laste jaoks on teiste loata filmimine normaalsus

„See on väga hea manipuleerimise meetod! Sa saad seda ära kasutada enda heaks, sa saad teda häbistada,” loetleb 13-aastane Andrus vahetunni lärmiga võidu, mida klassikaaslasest loata tehtud videoga teha saab.

Kuidas lapsed internetis raha kulutavad?

Lapsed pole internetis enam ammu passiivne publik, vaid täie raha eest aktiivsed osalejad. Võib juhtuda, et lapsevanemani jõuab ainult küsimus “Emme, kas sa saaksid veel viis eurot anda?”. Aga mis selle küsimuse taga on?

Koolid Instagramis – kas paratamatus või võimalus?

Kas koolide sotsiaalmeediakontod on tänapäeva maailma paratamatus, kus koolipere killustunud infomullidesse pääsemiseks tuleb digisisu luua mitmel platvormil korraga, või mugav võimalus mainet kujundada ja kogemusi jagada?

Inger Klesment asus laste digiturvalisuses tühja kohta täitma

Lasteaialapsed käsitsevad nukunõude kandikut tahvelarvutina ja tahavad läbi autoklaasi taevas lendavaid linde lähemale suumida. Need on vaid kaks põhjust, miks Inger Klesment mõtles välja digiturvalisuse mängud.

Võidab see, kes lapse internetis käimist kõige kauem varjata suudab

Nii nagu kunagi peideti erivajadustega inimesed ühiskonna eest ära, paistab uus trend olevat laste telefonikasutuse varjamine.