Sõnavõtud laste internetikasutuse teemal
Mida 5-10-aastased lapsed internetis teevad?
Lapsi köidab nutiseadmete juures piiramatu valik mänge ja sisu, mida vaadata või luua, võimalus oma tegevuse üle ise otsustada.
Digiohutuse mängud lasteaiale ja koolile
Kolme lapse ema ja meediatudengina soovisin toetada lasteaia- ja klassiõpetajaid meediaõpetuse andmisel. Mängupõhise õppe entusiastina otsustasin Tartu Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni eriala magistritööna luua teaduspõhisele internetiriskide 4K klassifikatsioonile vastava komplekti digi- ja meediapädevusi arendavaid mänge. Katsetasin mänge kaheksas maakonnas rohkem kui 3000 lasteaia- ja esimese kooliastme lapsega ja jätkan oma tegevusega hoogsalt ka alanud õppeaastal.
Intervjuu R2 saates “Nädalavahetuse hommik”
Vestlesime R2 saate “Nädalavahetuse hommik” saatejuhi Sandra Saarega sellest, mida lapsed internetis teevad.
Veebinar “Noored sotsiaalmeedias”
Veebiseminaril rääkisime Mara Murumaa-Mengeliga, mida me üldse teame praeguste noorte meediatarbimise kohta, mida tähendavad mõisted “meediakirjaoskus” ja “digipädevus” ning miks ja kuidas neid mänguliselt arendama peaks.
Mängude kaudu internetis suhtlemisest rääkimine
Teiste internetiturvalisust käsitlevate mängude seas on võimalik panna lapsi mõtlema, milline võib olla internetis öeldud sõnade mõju. Näiteks saab internetivestluste analüüsimise kaudu õpetada ära tundma manipulatsiooni, liigse intensiivsuse, sabotaaži, alavääristamise, süütunde tekitamise ning teistest sõpradest eemal hoidmise märke.
Mängude kaudu internetikasutusest rääkimine
Digiturvalisuse mängud on end tõestanud tõhusa vahendina lastega internetikasutuse teemal vestlemiseks nii, et see ei mõju intervjueerimise ega noomimisena. Leian, et mängud võivad olla väärtuslikuks tööriistaks nii õpetajatele, lapsevanematele, aga potentsiaalselt ka uurijatele.

Meediaõpetus peab olema kontaktis lapse reaalsusega
Tulemusliku meediaõpetuse keskmes peavad olema lapsed ja nende kogemused, järgmine samm on õpetuse laiendamine keerulisematele teemadele, näiteks allikakriitikale.

Koolid ei saa ainsana vastutada laste meediateadmiste eest
Ehkki uuendatud õppekava järgi peavad koolid tulevikus rakendama ka meediapädevusõpetust, ei tohi laste meediateadmiste arendamine jääda vaid koolide kohustuseks. Oluline osa on täita lapsevanematel.
Teksti autor: Gretel Juhansoo
Internetisõltuvus
Miks lapsed sotsiaalmeediaplatvormidest ja online-mängudest sõltuvusse jäävad?

Lapsevanemad ei pea nutiseadmeid kartma
Meediauurijad Maria Murumaa-Mengel ja Inger Klesment on veendunud, et lastelt pole vaja nutiseadet mitte ära võtta, vaid lapsed tuleb õpetada seda tervislikult tarvitama. Millel veendumus põhineb ja kuidas seda päriselus rakendada?

TELIA “Suurim julgus” podcast
Rääkisime Catlyn Kirnaga sellest, mida lapsed internetis teevad ja kuidas online-mäng Spoofy ja minu mängud aitavad digipädevusi arendada.